Translate

söndag 21 januari 2018

Härliga söndag

Hej där.
Hoppas du har en bra dag. Det har jag. Ja, det mesta återstår av den så här långt. Men de första timmarna har varit topp. Vaknade upp av att få en kopp kaffe av maken då han begav sig till skogs med hundar och ryggsäck packad. Moa och jag myste en stund till. Efter en skön promenad har jag nu landat inne och tänker se på skidor på tv och göra lite nytta med vid datorn.
Ute lyser solen från en klarblå himmel och snön gnistrar så vit och fin. Underbart. Tänk om det kunde få vara så här nu några veckor, ett par grader kallt och stilla. Men det lär inte vara så länge enligt väder männen.... värme är på ingång och därmed lär snön smälta bort än en gång och det blir bara mörkt och allmänt blött.
Men nu har det vänt. Nu blir dagarna allt längre, solen kommer fram allt mera. Det är skönt.


Var sugen på att fota lite. Tänk att en gärdsgård kan vara ett så bra stilleben, i alla lägen i alla väder. Isen har lagt sig i viken men ännu helt öppet längre ut. Så någon angling är det inte tal om ännu. Men vackert är det.



Dröjer ett tag till innan man sitter och vilar där. Men snart......



                                                                   Frostiga lampor.

Pratade nyss med äldste sonen. Han är på väg till flygplatsen för att resa till Madrid med bageristyrelsen. Hoppas de får fina dagar, fint flygväder är det.
I fredags var jag med om en smått läskig grej. Jag åkte i bilen mot Tranås, tog av in mot centrum, ingen mötande trafik och  heller ingen bakom mig. DÅ hör jag ett dån, som får mig att ducka av ren reaktion. Tittar omkring mig vad i hela världen det var som lät. Då ser jag hur ett stort bulligt flygplan åker över mig. Alltså verkligen över mig, väldigt nära. Jag kan se in i propellrarna! Tänker att detta är väl ändå inte rätt, var kommer det att störta? Ica eller brandstationen??????
Pratade med en tranås tjej på kvällen och vi kommer att diskutera detta. Hon har också sett det och fick samma känsla, detta måste störta in i något! Finns det någon som läser detta som kanske kan förklara för mig hur det är möjligt att de får flyga så oerhört lågt??? Jag har varit med om detta vid två tidigare tillfällen, men då har jag varit ute på landet. Detta var ju ändå rakt över en skaplig stor stad!!!
Ja, jag tyckte det var läskigt i alla fall.

Nu har jag varit ute och gått en sväng till. Med min svägerska som sällskap. Men då vi var på väg hemåt kom en bil med ett par kompisar som jag inte sett på länge. Slutade med att jag bjöd hem dom på fika så det blev bil tillbaka till gården och fika i köket. Så kan det bli då man bor på landet. Ni vet reklamen, då det kommer oväntade gäster, då slänger man fram lite vad man har. Idag blev det lussekatter!!!!

Nu skall jag läsa ut en bok som jag varmt kan rekommendera. Den heter Strålmannen och är skriven av Anders Södergård. Jag lyssnade till hans föreläsning för drygt en vecka sedan i Jönköping. Han drabbades då han var tjugofem år av hjärntumör och livet tog en helt annan vändning för honom. Han är idag 37 och lever som han uttrycker det med en tickande bomb i huvudet , då de inte kunde operera bort hela tumören då för tolv år sedan. En otroligt stark föreläsning. Anders är läkare och har ju erfarenheten att både vara i vården och att vara patient. Starkt. Jag skall nu ta med boken till Hjärtats Hus så kan våra besökare låna den och läsa, den som vill.

Önskar er en fortsatt fin dag. Och en härlig vecka så här i slutet av januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar här om du vill.